گروه علوم تربیتی مدیر گروه: آقای دکتر هاشم ابوخمسین دبیر آموزشی: آقای دکتر علی حسین پناه دبیر پژوهشی: آقای دکتر فیاض حسین علوی دبیر تربیتی: خانم دکتر نظیره غلاب |
|
رشته روانشناسی تربیتی |
|
کارشناسی ارشد |
|
تعریف رشته |
یکی از رشته های روانشناسی تربیتی است که جنبه های روانشناختی تعلیم و تربیت به معنای عام آن می پردازد، بنابر این موضوعاتی همچون یادگیری ، رشد، انگیزش، آموزش، سنجش و ارزشیابی، بافت های تربیتی و هر نوع موضوع تربیتی که جنبه روان شناختی داشته باشد در ذیل شاخه روان شناسی تربیتی قابل تعریف است، روانشناسی تربیتی همواره به تحولات حوزه آموزش و فرهنگ حساس بوده و با اتکا به نظریه های موجود و ارائه نظریه ها و روش های جدید، این تحولات را مورد بررسی قرار داده است، به این ترتیب روانشناسان تربیتی، نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزشی، افزایش کارآیی دست اندر کاران تعلیم و تربیت و پیامدهای تربیتی دارند |
اهداف کلی دوره |
پرورش یادگیرندگان به عنوان سرمایه انسانی متعهد و متخصص، از طریق کمک به معلمان مربیان و دست اندرکاران تربیتی به وجود آمده است، بنابراین یکی از هدف های اساسی این رشته افزایش کارایی معلمان، بهبود کیفیت محیط های تربیتی به ویژه مدرسه است. تمرکز بر ویژگی های یادگیرندگان و ارائه تصویری کامل از نظر شناختی، رفتاری، انگیزشی، اجتماعی و هیجانی آنها به مربیان و برنامه ریزان آموزشی از دیگر هدف های این رشته است. هدف کلی این رشته دانش افزایی، توانمند سازی، مهارت آموزی و ایجاد بینش در دانشجویان در زمینه روانشناسی تربیتی و پاسخگویی به نیازهای جامعه، هماهنگ با شاخص های بومی و فرهنگی است |
سیاست های آموزشی |
توانایی انتقال و به کارگریری دانش تخصصی در موقعیت های آموزشی و تربیتی توانایی انجام پژوهش در مسائل جاری در موقعیت های آموزشی و تربیتی توانایی حل مسائل آموزش و تربیتی در سطوح مختلف بر اساس شواهد پژوهشی توانایی استفاده از ابزارهای مناسب سنجش و ارزیابی در موقعیت های آموزشی و تربیتی توانایی تحلیل نقادانه از کاربرد روان شناسی تربیتی در مسائل تعلیم و تربیت |
مخاطبین پذیرش دوره |
از بین فارغ التحصیلان دوره کارشناسی رشته روانشناسی |
مشخصات تکمیلی |
تعداد واحد: 32 واحد نظام آموزشی: ترمی واحدی طول دوره: حداکثر 4 سال تحصیلی |
رشته مدیریت آموزش |
|
کارشناسی ارشد |
|
تعریف رشته |
طی این دوره دانشجو به طور عمیق با دروس این رشته آشنا شده و در پایان دوره موفق به دریافت مدرک دکتری می شود |
اهداف کلی دوره |
زمینه سازی برای شناخت علمی نظام آموزش و پرورش، ساختار، اهداف و عناصر درونی و بیرونی آن ایجاد دانش و پرورش مهارتهای ادراکی، انسانی و فنی و رشد روح تفکر علمی ایجاد قدرت تجزیه و تحلیل قضاوت و تصمیم گیری درباره مسائل امور سازمان های آموزش و پرورش تربیت کارشناسان ارشد برای اداره امور آموزشی تربیت مدیران برای آموزش گاه های عمومی و متوسطه تربیت مدیران برای سطوح مختلف آموزشی و اداری آموزش و پرورش تربیت پژوهشگر و مربی برای پژوهش و تدریس در زمینه مدیریت آموزشی |
سیاست های آموزشی |
بهبود شایستگی و کیفیت مدیریت آموزش موجود پاسخ به نیازهای اساسی به مدیران آموزشی شایسته بهبود کیفیت آموزشی از طریق استفاده معقول از تسهیلات و امکانات آموزشی مدارس بکارگیری مدیران متعهد و متخصص به منظور رشد و بهبود نیروی انسانی موجو و استفاده بهتر از آن ایجاد روحیه مثبت و امنیت شغلی در سازمان برای سازندگی و توسعه گسترش فعالیت های تحقیقاتی و بررسی های اساسی مسائل آموزش |
مخاطبین پذیرش دوره |
از بین فارغ التحصیلان دوره کارشناسی رشته مدیریت و برنامه ریزی اموزشی |
مشخصات تکمیلی |
تعداد واحد: 37 واحد نظام آموزشی: ترمی واحدی طول دوره: حداکثر 5 نیمسال تحصیلی |